دار يادار وديع الصافى

 الاغنية بصوت وردة الجزائرية 

        


دار يادار يادار....يادار قوليلي يادار
راحوا فين حبايب الدار فين فين 
قولــــي يادار

لياليكي كانت نور
تسبح في ضيي بحور
صبحت فضا مهجور مرسوم في كل جدار
راحوا فين حبايب الدار فين فين 
قولــي يادار

داري الدمع يا عين داري داري
داري الدمع ياعين ماتزوديش الغيم
فى رب إ سمه الكريم ساعة المحن ستار
راحوا فين حبايب الدار فين فين قولي يادار

يا ما فيكي عشنا سنين متهنين  فرحانين
دلوقت مش لاقيين بعدك أمان يادار
راحوا فين حبايب الدار
فين فين قـولي يا دار


تشابة اسماء

قصة قصيرة

ثلاث سنوات مرت على سليمان قضاها فى الغربة بعيدا عن وطنة وعن اهلة يعمل ليل نهار يدخر كل مايصل الى يدية من اموال انتظارا  لمثل هذا اليوم يوم العودة الى احضان الاحباب
حمل سليمان امتعتة فى الصباح الباكر وتوجة الى المطار لايتبقى الاساعات ويكون فى بلدة الذى طال شوقة اليها دخل صالة المطار وبدء فى انهاء الاجراءات انهى وزن امتعتة وشحنها الى الطائرة ولم يتبقى الاختم المغادرة هذا الختم الذى يعتبر بالنسبة لة تاشيرة المرور الى حضن الوطن واحضان الاحباب
وقف فى الطابور منتظرا دورة يتمنى ان يطوى الزمن فى لحظات ويجد نفسة بين اهلة يرفرف قلبة عندما يسمع دقات الاختام على جوزات المسافربن
جاء دورة سلم جواز سفرة لموظف الجوازات فى انتظار الحلم ولكن الموظف لم يمسك بالختم بل نحى جواز السفر جانبا وبدء يحلق فى شاشة الكمبيوتر امامة
مالامر بدء القلق يتسرب الى قلب سليمان وبدء يسال الموظف ولكنة لايجيب وماهى الالحظات حتى وجد سليمان شرطى يقف بجوارة يسلمة الموظف جواز السفر ثم يطلب منة التوجة معة الى المكتب تعثرت خطوات سليمان هو لايعرف مالامر بدء يسال ويتوسل بالشرطى ان يخبرة مالامر فاخبرة الشرطى
-انك لم تستطيع مغادرة البلاد
-لماذا
-لانك متهم بالتهرب من دفع  قيمة شيك لاحد البنوك
-اى بنك ليس لى علاقة باى بنك ليس لدى حساب بنكى من الاساس قضيت ثلاث سنوات فى تلك البلاد  لم ادخل يوما واحد الى اى بنك
-حسنا سننظر فى الامر
سمع سليمان الشرطى يتحدث فى التليفون ويعطى الطرف الاخر بعض الارقام عرف انها ارقام امتعتة وطلب الشرطى من الطرف الاخر ان يخرج الامتعة من الطائرة
ثار سليمان ليس لى علاقة باى بنك كيف اتهرب من دفع شيك وليس لدى شيكات من الاساس
هدءة الشرطى وقال سنتحقق من الامر ولكن متى  سوف تقلع الطائرة
مرت ساعتين ونصف الساعة وكانت الطائرة قد اقلعت وتبدد امل سليمان فى العودة سيبقى هنا الى ان يتحققو من امرة سيبقى فى احضان الياس والقلق يسال ولا مجيب لة
ولكن بارقة نور اتت الية حضر الشرطى وقال لة
-اخى سليمان نحن نقدم لك اسفنا الشديد فقد كان فى الامر لبس مدخلة تشابة اسماء فاسمك واسم المتهم المطلوب متشابة تماما بل وتاريخ ميلادكم ايضا فنحن نقدم لك اسفنا
-وماذا افعل بهذا الاسف اقلعت الطائرة
- ستسافر بنفس التذكرة على الرحلة القادمة بعد خمس ايام ويمكنك ترك امتعتك بطرفنا امانة لحين موعد السفر
انصرف سليمان من المطار لعنا كل شىء امامة ولعنا الاقدار خمس ايام كيف يقضيها الثلاث سنوات مرت ولكن تلك الخمس ايام ستمر وكانها خمس سنوات
اتصل باهلة واخبرهم باكيا بما حدث حتى لاينتظرو فى المطار وعاد الى سكنة لايعرف كيف سيقضى هذا العمر الجديد ولكنة قرر الخلود للنوم نام ساعات طوال لايعرف كيف نامها فهو لم ينم منذ ايام كان يجهز فيها اغراض السفر
استيقظ من النوم وبدء مشاهدة التلفاز
بدءت نشرة الاخبار وكان شغوفا بمشاهدتها ليعرف اخبار بلدة ولكنها اليوم كانت غير ماكانت علية من قبل بدءت النشرة بخبر نزل علية كالصاعقة
طائرة تهبط فى مطار بلادة وقبل توقفها تنحرف عن مسارها وترتطم بحاجز جبلى وتتحطم الطائرة ولاينجو منها احد اصبح كل من كان على متن الطائرة ذكرى ربى من اين اتت تلك الطائرة تابع النشرة انها نفس الطائرة التى كان سيستقلها
الان عرف كيف سيقضى باقى الخمس ايام سيقضيها ساجدا للة وحامدا للة ان اخرجة من بين الاموات ومستغفرا اياة على مابدر منة فى المطار ولعنة للاقدار
 

عصام على عبد الرحيم



الشرير ( عيون بلا ضمير)

قصة قصيرة
========
لم يكن ذلك اليوم كباقى الايام اتيت الى العمل فلم اجد تلك الوجوة العابسة التى اراها كل يوم بل رايت كل من امامى مسرورا سعيدا يهنىء الجميع بعضهم البعض على غير العادة ما سر هذا التحول المفاجىء ولكنى لحظت ان كل من يقف امام لوحة الاعلانات يبتسم ويتهلل وجهة فرحا وسعادة وهذة اللوحة لم تكن مصدرا للسعادة ابدا فهى لوحة كئيبة لم تحمل فى يوم من الايام سوى الاخبار الحزينة اما ان تعلن عن لوائح كئيبة جديدة للعمل واما ان يكون الاعلان عن طرد احد الموظفين من العمل وترحيلة الى بلدة او الى مثواة الاخير لم تحمل ابدا يوما غير الاخبار الحزينة حتى اسودت جوانبها من كثرة احزانها فما سرها فى هذا اليوم العجيب تفرح كل من يقف امامها وكانها تهب الية الامل فى الحياة من جديد






وما سر هذا اليوم السعيد وقفت امام اللوحة الكئيبة وجدت اعلانا ولكنة فى شكل جديد من قام بنسخة من كمبيوتر المؤسسة اظهر فرحتة بزخرفة جوانبة بالورود والالوان ترى ماذا فى هذا الاعلان قراتة واذا بة خبر طرد احد الموظفين فى العمل والتهمة المنسوبة الية الاهمال فى العمل وخيانة الامانة






عرفت الان سر هذا اليوم السعيد وحقا انة يوما يتفضل على سائر الايام بانة شهد نصرا للعدل ووئدا للظلم تصديقا لرب العلا فى العلياء بان العدل باقى فى الارض حتى يرث اللة الارض ومن عليها والسماء وان دولة الظلم مهما طال بها الامد لابد لها من فناء






من هذا الذى بطردة يفرح الجميع انة شاهر او الشرير كما يطلق علية الموظفين ومنهم من اطلق علية الشيطان






هو شاب فى مقتبل العمر ان رايتة يجلس فى المسجد حسبتة منبعا للايمان متعطش دائما للعبادة وقراءة القران وعندما يخرج من المسجد يتحول الى ذئب يتربص بفريستة




لم يكن هذا الخبر مفاجاة لى بل انى كنت اتوقعة فى اى وقت فلا يمكن للظلم ان يستمر ولكنى لم اكن اتمناة بل كنت دائما اتمنى ان يهدية اللة ولكنة لم يهتدى وظل كاالوباء يسرى فى عروقنا عشر سنوات كاملة من يوم ان عين فى المؤسسة توسم فية رؤسائة غايتهم


فهم مجموعة من اناس لاخبرة لهم فى اى شىء خاص بالعمل جاءو الى هذة المناصب بالطرق الملتوية ومن الابواب الخلفية فلم يجدو وسيلة لاثبات قدرتهم على ادارة العمل سوى قهر العمال والموظفين والضغط عليهم لكى لايستعمل احد منهم حقة فى الاعتراض على غايتهم وكان لابد لهم من زرع اعين تنقل لهم اخبار كل شىء يدور من وراء ظهورهم


وكل شىء لة ثمنة هو يكون الوفى المخلص لهم فيما ارادو وهم يهبو الية فرصة الصعود على رقاب الجميع




وجدو فى شاهر ماربهم فهو كان على استعداد لعمل اى شىء يرضيهم عنة ليصل الى غايتة فى الترقى وارتقاء المناصب دون حق فكان حارسهم الامين وكان عينهم على الموظفين عين بلا ضمير عين شيطان رجيم لاتعرف الاالباطل


بدء شاهر الصفقة وتربص باحد الموظفين من ابناء موطنة


رجل يعمل فى المؤسسة قرابة العشرين سنة لم يحول للتحقيق مرة واحدة خلالها كان يامل ان ينهى ابنة دراستة فى الجامعة فى هذا العام وان يتمم زواج ابنتة حتى يكون متفرغا من المسئولية ويقدم استقالتة ويرحل بمستحقات نهاية الخدمة ليعيش مع زوجتة باقى عمرة


ولكن لم يمهلة الشرير تحقيق املة فدبر لة المكائد وحاك حول الرجل الاكاذيب حتى تم فصلة من العمل بتهمة خيانة الامانة وهى تهمة تضع صاحبها فى خيارين اما ان يتنازل عن مستحقاتة المالية واما ان يتعرض للسجن رحل الرجل الى بلدة بعد سنوات عملة الطويلة صفر اليدين تاركا امرة للة سبحانة وتعالى

وكانت البداية نصيب الشرير من الصفقة الترقى الى الدرجة الاعلى وزيادة الراتب


ولكن هذة الدرجة لم ترضى شاهر فكان يطمع فى الدرجات الاعلى فكان علية ان يستمر فيما بداءة وكانت


نقل الاخبار هى وسيلتة


حاول معنا ولكنة لم يفلح كنا مجموعة من العرب نجتمع يوميا على مائدة العشاء بعد نهاية العمل اجتمع معنا شاهر ذات ليلة على غير عادتة وكانت حجتة انة يريد ان يجرب الطعام العربى رحبنا بة وتناول العشاء معنا لم يكن يجمع بين كل من افراد المجموعة اى صلات شخصية فكل مايجمعنا هو صلة العروبة والعمل فلاحديث يدور بيننا الاعن العمل والمشاكل التى تقابل كل منا فى خلال يوم العمل الطويل منا من يتكلم بهدوء ومنا من ينفث عن نفسة ببعض العصبية فى حديثة وبعد انتهائنا من تناول العشاء يذهب كل منا الى النوم وكاْن شىء لم يكن الا فى هذة الليلة فلم يكن الامر عادى كان شاهر بيننا ياكل معنا ويسجل كل مانقول ومع بداية العمل فى اليوم الثانى كان كل مادار بيننا منقولا الى المدرين مع بعض من الزيادة المصطنعة ولكنة لم يفلح فى هذا الامر فقد وجد منا مالم يتخيلة حتى اتى احدنا بسكين واقسم ان يذبحة كالخراف وكاد ان يفعل ولولا تدخلنا لكان شاهر اليوم يشوى فى نار جهنم فاثر من ذلك الحين السلامة وابتعد عن كل ماهو عربى ومنذ ذلك اليوم وهو يتجنبنا تماما ولايحاول ان ينقل اى شىء عنا


كان دائما يتربص بابناء جنسيتة فهو اعلم بهم واعلم بنقاط ضعفهم وكانو دائما صيدا سهلا لة

كان شاهر على كثرة صلاتة وقراتة للقران لايتوانى فى ايذاء اى احد كان ساعيا الى ارضاء رؤسائة وكسب ودهم

حاولت فى احد المرات ان اكون المصلح والهادى لة بغير فائدة دار بيننا حديث طويل قرابة الساعة احاول ان اذكرة بيوم القيامة والحساب لكن اذكر من فهو اعلم منى بتلك الامور ولكنة انهى حديثة معى بقولة ساصل الى اعلى منصب فى المؤسسة حتى لو على اكتاف ابى

قلت لة ان اكتاف الناس يمكن ان تكون جسرا تعبر علية فى الدنيا الى المناصب الزائلة وفى الاخرة تكون جسرا تعبر علية الى النار

قال انا فى الدنيا الان وفى الاخرة يكن مايكون

تركتة وشانة حاولت ان ادعو لة بالهداية ولكن قلبى اطبق على لسانى فتعثرت الكلمات ولم استطيع حتى الدعاء لة

وصل شاهر الى مناصب كثيرة فى الشركة ووصل راتبة الى اضعاف مايتمناة وفى كل مرة يزيد دخلة فيها يزداد فقرا لاغنى مرضت زوجتة مرضا شديدا كان بمثابة النار التى تاكل كل دخلة ولكنة لم يتعظ

استدان من كل بنوك الدولة استدان حتى من ابسط موظفين الشركة وكانو دائما يعطوة ليتجنبو شرةمرت السنوات على شاهر وهو على نفس المنوال العين الساهرة لارضاء رؤساءة بالحق او بالباطل لايهمة الامر يزيد المرض على زوجتة ويضيع كل دخلة ولايفكر للحظة واحدة ان مايحدث لة هو جزاء ايذائة للناس لكن ليست الايام لتسير على منوال واحد ولايستطيع اى انسان ان يسيرها على هواة فجاءت الايام بما لايشتهية هو اكتشف الدولة بعد فوات الاوان خسارة المؤسسة المستمرة بسبب سوء الادارة فطالت يد التغير كل ماهو فاسد فى المؤسسة ولكن تغير الادارة لم يفرح الموظفين كفرحهم اليوم فهم يعلمون ان الفساد باقى بينهم بوجود الجرثومة التى تنهش فى اجسادهم ولكن الادارة الجديدة كانت المضاد الحيوى الذى قضى على انتشار الوباء
ظل شاهر وحيدا يحاول ان يسترضى رؤسائة الجدد ليكون لهم كمثل ماكان للذين قبلهم ولكنهم نبذو من بينهم فسار يترنح بجوار الحائط ينتظر لحظة القصاص كنا نراة فى الايام الخيرة ذليلا منكسر وكانة اب فقد كل ابنائة الى ان جاء ذلك اليوم الذى استجاب فية اللة لدعوة كل من ظلمهم شاهر وخرج من المؤسسة صفر اليدين بل خرج بمرض زوجتة وبديون ستصل بة الى السجن وخرج حاملا نفس التهم الاهمال فى العمل وخيانة الامانة
عصام على عبد الرحيم

Luxor, Egypt



Luxor, Egypt Travel





Of the most beautiful tourist destinations - without exaggeration - Luxor and Aswan, especially on cold days in most countries of the world, and the two warm




Includes Luxor, Aswan and archaeological tourist destinations, therapeutic, natural and commercial, is a museum open view of the many temples and archeological sites scattered in all regions

Aloqsrasmp ancient Egypt and away from the capital Cairo, the current 670 km and a historic city located in the center of the Temple of Luxor and the Temple of Karnak, which is the largest places of worship in the world.

Good of both their name and city with a door and a good percent of the large palaces of Luxor short called Luxor, the third of the effects of the world.
Now Luxor Museum is open the view Heritage Centre civilization, despite its importance, but the implications are not the only thing typical of the shortest that make you feel when you walk by in awe and reverence to those who lived by the Pharaohs to the left from the effects continue to characterize the city, which was called in the past, the name «and Ast» It was the capital of Egypt at that time and then turned the name later to the «good», described by Homer poet Greeks when he visited in the name of «city cent Portal» of the multiplicity of doors in that period, when the Arab conquest of Egypt was the Arabs who called it the name of Luxor, a city of palaces This comes after impressed by palaces and buildings affected by His Excellency. If we start the effects of the east bank in Luxor we will find that many of the temples, the foremost of «Luxor Temple» which was built to worship the god «Amun-Re» and was celebrating his wedding to his wife once a year between his staff will move convoy of God from the Temple of Karnak, the path of the Nile to Luxor Temple . The temple was constructed during the reign of Amenhotep III and Alfronin Ramses II, who built a monument at the entrance of the temple and includes two large statues representing us sitting. Ramses has established Mslten adornments to the entrance of the temple is still one list so far, and the other Wiczin Place de la Concorde in the French capital Paris. It follows from this edifice of Ramses II courtyard, surrounded on three sides by two rows of columns in the form of papyrus-supported package. The remaining parts of the temple was built by Pharaoh Amenhotep II, which undertook the construction of Hall of huge columns with 14 columns, divided into two rows, followed by the large courtyard open surrounded by 3 aspects of the two rows of columns in the end both the lobby of the poles and a 32-column, Inside the temple is located room boat Bible . The holy lake is located outside the main hall of the Temple of Luxor, where there is a large statue of a scarab and this statue was a gift to King Amenhotep. Temple of Luxor Temple is not only a magnificent city, there are on the East Bank temple of Karnak there is also a wonderful complex of temples, beautiful unparalleled comprised of Karnak Temple of Amun, his wife and her son's death gods god Khonsu. The Construction of the temple of the Middle Kingdom in the era of the modern state was built on the ruins of this temple Temple of luxury befitting the greatness of Great Britain and the Egyptian empire at the time, and every king of kings seeking to add a new part was close to the temple to the gods and desire immortality. The first temples of Karnak Temple is God «Amun-Re», which consists of a niche is located in the far eastern side was prepared to save the statues of God «Amon and his family». This is known as the place Bakds Holies. The front of the temple there yard great there are a raised platform in the center which was in a shipyard of the temple one day and has established the King «City I» Mslten were Tzinan this marina is still one persisting place and extends them to the front edifice, two rows of statues built by Ramses II in the form of «Sphinx» each having a head ram, and a human body and this is the way which they call by rams It also includes the Temple of Karnak, also Temple «Ramses III» set up by King Ramses III to house the sacred vessels, and this temple model of the Temple of the Egyptian Integrated It starts Besrah great adorned with statues are impressive to the king from abroad, followed by the inside courtyard bordered by Albwaik east and west. It seems the King on the columns in the form of Osiris. The last temple in the temple complex of Karnak is the temple of God Khonsu, which was built by King Ramses III, consisting of, said the Bnakech priest «my star», followed by a courtyard with columns in the form of papyrus, leads to the hallway by 12 columns lead to the lobby of the columns that appear on the walls, inscriptions from the era of Ramses atheist century. The program of sound and light in the temple of Karnak, a prominent role in reflecting the effects of which is a display brilliant start in the evening to tell the story of this remarkable effect in word and light and song, music and display is twice daily, and provides display driver is also available in English, French, Arabic and German. . The West Bank of Luxor Vtdm are other group of great monuments, including tombs of the Valley of the Kings and Queens of the graves, which is the kings and queens of modern state Bnanha beneath the rock in this valley to be safe from tampering by thieves, made up of several chambers and tunnels to reach the burial chamber, and the most important these graves cemetery young pharaoh «Tutankhamun», which is months and the richest tomb in the world, and the treasures of the best proof of that, when the entrance to section II of the cemetery there is room wide accumulation of the furniture on each other has painted most of it gold, bright and with funds pretty inlaid with ivory, ebony and the other by the landscape for hunting and war, and some chairs, family and ownership of vehicles and statues of various shapes and colors. At the end of the room statues of wood, painted as if they were guarding the contents of the second room, a burial chamber, which was found by four booths, some within some of the wood covered with plates of gold and surrounded the coffin stone still in place so far, has been found that the coffin and inside three coffins of other body jackets of the young Pharaoh smallest of pure gold weighing about 115 kg, and there is currently still in the Egyptian Museum mummy preserved in place with one of the wooden coffins covered with gold foil. What distinguishes the tomb Tutankhamun is not what it effects only, but also what's on the walls of the fees beautiful ones drawing of Tutankhamun shows his successor on the throne «no», who ruled Egypt after Tutankhamen was dressed priests and the ritual of the process of opening the mouth of the mummy of the king, and there is a picture of Tutankhamun, standing in the middle of the wall in the hands «Note» goddess of the sky, which makes health and life. There is a small side room related to the burial chamber and the room similar to that involving the external and the lobby was by some of the funerary furniture. There is also a tomb of Pharaoh Seti the First is carved in the rock to a depth of about 30 meters, and carvings of great beauty and permeated these patterns in some of the outstanding charges is a tremendous worship of the pharaoh to the gods receive him and welcomed. This is the cemetery, carved into the rock and the Valley of the Kings tombs of the most important because it has the largest number of books and funeral ornaments, and after a few meters away there is a beautiful hall with columns retained all the colorful patterns. Has been prepared in the middle of this room in a low place to put the ark of the pharaoh, made of marble, covered this part of the Hall of the Dome of the towers, the sun is well-known animals that represent such towers. There is a hall attached to store the furniture and walls covered with beautiful carvings. The tomb of King «Amenhotep II» seventh kings of the Eighteenth Dynasty is composed of the corridor in the steep end Bir false to mislead thieves and to protect the cemetery from the heavy rains, and after this well located on the right side room There is also another room, free from inscriptions in the face of the entrance, is located in the the left side of walkway leading to the burial room containing the coffin, its roof was lifted on six pillars Vzint aspects are king before the goddess of the dead, and the tomb of Queen Nefertiti, wife of Ramses II, one of the finest royal tombs. Among the magnificent monuments, which must that you visit in Luxor temples commemorate the anniversary is the most important temple of Deir el-Bahri and constructed by Queen «Hatshepsut» to perform the rituals that were useful in the other world, either the name of Deir el-Bahri is the name of Arab modern dubbed this region in the seventh century after the Use the Coptic monasteries of this temple to them. It consists of three runways is divided by a causeway. There is also a temple «Ramesseum» which was established to honor the memory of Ramses II and recorded on the walls of the Battle of Kadesh, which triumphed over the Hittites. Temple «Dandara» and located 60 km north of Luxor contains a famous painting of Queen Cleopatra and Caesar, son of the King of Julius Caesar. There is also a temple «ISNA» and is located south of Luxor, has a room full of pictures and publications that follow the Roman emperors who came to Egypt and sacrificed to the gods. City and the Temple of Habu, which was established to commemorate the memory of King Ramses III the view of religious scenes and war and still bright colors

====

الاقصر المصرية

الاقصر المصرية سياحة وسفر

من أجمل المقاصد السياحية - دون مبالغة- الأقصر وأسوان ، لاسيما في الأيام الباردة في معظم بلدان العالم ، والدافئة فيهما




وتضم الأقصر وأسوان وجهات سياحية أثرية وعلاجية وطبيعية وتجارية ، وتعتبر متحفاً مفتوحاً نظراً لكثرة المعابد والمناطق الأثرية المنتشرة بجميع مناطقها


الأقصرعاصمة مصر القديمة وتبعد من العاصمة الحالية القاهرة 670 كيلومتر و مدينة تاريخية تقع في وسط معبد الاقصر ومعبد الكرنك
والتي تعد أكبر دور عبادة في العالم.

من اسمائها طيبة ومدينة ذات المائة باب وطيبة الأقصر لكثرة القصور القصيرة سميت الأقصر، بها ثلث آثار العالم
.
الآن الأقصر متحف مفتوح وبه مركز التراث الحضارة وعلى الرغم من أهميتها الا أن الاثار ليست الشيء الوحيد المميز للاقصر التي تشعرك عند السير بها بالرهبة والاجلال لمن عاش بها من الفراعنة لما تركوه من آثار ما زالت تميز المدينة التي كان يطلق عليها في الماضي اسم «واست» وكانت عاصمة لمصر في ذلك الوقت ثم تحول الاسم فيما بعد الى «طيبة» التي وصفها هوميروس شاعر الاغريق عند زيارته لها باسم «مدينة المائة بوابة» لتعدد ابوابها في تلك الفترة وعندما تم الفتح العربي لمصر كان العرب هم من أطلقوا عليها اسم الاقصر أي مدينة القصور وذلك بعدما بهروا بقصورها وتأثروا بفخامة مبانيها.



اذا بدأنا بآثار الضفة الشرقية في الاقصر فسنجد انها تضم العديد من المعابد ويأتي على رأسها «معبد الاقصر» الذي شيد لعبادة الاله «امون رع» وكان يحتفل بعيد زفافه الى زوجته مرة كل عام بين أركانه فينتقل موكب الاله من معبد الكرنك بطريق النيل الى معبد الاقصر.

وقد تم بناء المعبد في عهد الفرعونين امنحتب الثالث ورمسيس الثاني والذي شيد صرحا في مدخل المعبد ويضم تمثالين ضخمين يمثلانه جالسا. وقد أقام رمسيس مسلتين لتزينا مدخل المعبد ما زالت احداهما قائمة حتى الان، أما الاخرى فتزين ميدان الكونكورد في العاصمة الفرنسية باريس. ويلي هذا الصرح فناء رمسيس الثاني المحاط من ثلاثة جوانب بصفين من الاعمدة على هيئة حزمة البردي المدعم. أما باقي أجزاء المعبد فقد شيدها الفرعون امنحتب الثاني والذي قام بتشييد قاعة الاعمدة الضخمة ذات 14 عمودا والمقسمة الى صفين يليها الفناء الكبير المفتوح الذي يحيط به من 3 جوانب صفان من الاعمدة في نهايتهما بهو الاعمدة ويضم 32 عمودا، أما في داخل المعبد فتقع غرفة القارب المقدس
.

أما البحيرة المقدسة فتقع خارج القاعة الرئيسية من معبد الاقصر حيث يوجد هناك تمثال كبير للجعران وكان هذا التمثال هدية الى الملك امنحتب
.


معبد الاقصر ليس المعبد الوحيد في تلك المدينة الرائعة، فهناك في الضفة الشرقية أيضا يوجد معبد الكرنك وهو مجمع رائع من المعابد الجميلة التي لا نظير لها حيث يضم الكرنك معبد الاله امون، وزوجته الالهة موت وابنها الاله خنسو
.

وقد بدأ انشاء المعبد أيام الدولة الوسطى وفي عهد الدولة الحديثة أقيم على انقاض هذا المعبد معبد فخم يليق بعظمة الامبراطورية المصرية العظمى وقتها، وكان كل ملك من ملوك الفراعنة يسعى الى إضافة جزء جديد الى المعبد تقربا الى الالهة ورغبة في الخلود
.

أول معابد الكرنك هو معبد الاله «امون رع» الذي يتألف من محراب يقع في أقصى الناحية الشرقية أعد لحفظ تماثيل الاله «امون وعائلته». ويعرف هذا المكان بقدس الاقداس
.

وامام المعبد توجد ساحة عظيمة توجد بها منصة مرتفعة في الوسط وهي التي كانت مرسى للسفن الخاصة بالمعبد في يوم من الايام وقد أقام الملك «سيتي الاول» مسلتين كانتا تزينان هذا المرسى لا تزال احداهما مراوحة مكانها ويمتد منها الى واجهة الصرح صفان من التماثيل التي أقامها رمسيس الثاني على هيئة «ابو الهول» لكل منه رأس كبش وجسم انسان وهذا الطريق هو الذي يسمونه طريق الكباش


كما يضم معبد الكرنك أيضا معبد «رمسيس الثالث» الذي أقامه الملك رمسيس الثالث لايواء السفن المقدسة، ويعتبر هذا المعبد نموذجا للمعبد المصري المتكامل فهو يبدأ بصرح عظيم يزينه تمثالان رائعان للملك من الخارج ويليه من الداخل الفناء المكشوف الذي تحده البوائك شرقا وغربا. ويبدو الملك على الاعمدة في هيئة أوزوريس. أما آخر معبد في مجمع معابد الكرنك فهو معبد الاله خنسو الذي بناه الملك رمسيس الثالث ويتكون من صرح قام بنقشه الكاهن «بي نجم» ويليه فناء ذو اعمدة على شكل البردي يقود الى دهليز به 12 عمودا يؤدي الى بهو الاعمدة الذي تظهر على جدرانه نقوش من عهد رمسيس الحادي عشر.

لبرنامج الصوت والضوء في معبد الكرنك دور بارز في تجسيد الاثار وهو عبارة عن عرض باهر يبدأ في المساء ليروي قصة بناء هذا الاثر الرائع بالكلمة والضوء واللحن الموسيقى ويتم العرض مرتين يوميا، ويقدم برنامج العرض باللغات الانجليزية، الفرنسية، العربية والالمانية
.


.


أما الضفة الغربية من الاقصر فتضم هي الاخرى مجموعة من الاثار العظيمة منها مقابر وادي الملوك والملكات وهي المقابر التي أمر ملوك وملكات الدولة الحديثة بنحتها في باطن الصخر في هذا الوادي لتكون بمأمن من عبث اللصوص، وتتكون من عدة غرف وسراديب توصل الى حجرة الدفن، ومن أهم هذه المقابر مقبرة الفرعون الشاب «توت عنخ امون» والتي تعد أشهر واغنى مقبرة في العالم، وما بها من كنوز خير شاهد على ذلك، فعند مدخل الباب الثاني للمقبرة توجد حجرة متسعة تكدس فيها الاثاث فوق بعضه البعض وقد طلي أكثره بالذهب البراق ومن بينه صناديق جميلة مطعمة بالعاج والابنوس واخرى عليها منظر للصيد والحرب وبعض الكراسي والاسرة وعربات ملكية وتماثيل من مختلف الاشكال والالوان.
وعند نهاية تلك الحجرة تمثالان من الخشب المدهون كأنهما يحرسان محتويات الحجرة الثانية وهي حجرة الدفن والتي وجد بها أربع مقاصير بعضها داخل بعض من الخشب المغطى بصفائح الذهب وكانت تحيط بالتابوت الحجري الذي ما زال في مكانه للآن، وقد وجد هذا التابوت وبداخله ثلاثة توابيت أخرى على هيئة ادمية للفرعون الشاب اصغرها من الذهب الخالص يزن حوالي 115 كيلوجرام، ويوجد حاليا بالمتحف المصري ولا تزال مومياء الملك محفوظة في مكانها مع أحد التوابيت الخشبية المغطاة برقائق الذهب
.

ما يميز مقبرة الفرعون توت عنخ آمون ليس ما بها من آثار فقط، ولكن أيضا ما يوجد على جدرانها من رسوم جميلة منها رسم لتوت عنخ امون ويظهر خلفه على العرش «اى» الذي حكم مصر بعد توت عنخ امون وهو يرتدي ملابس الكهنة ويقوم بالطقوس الدينية الخاصة بعملية فتح الفم لمومياء الملك، وهناك صورة لتوت عنخ امون وهو يقف في وسط الجدار بين يدي «نوت» الهة السماء التي تصنع الصحة والحياة. وتوجد غرفة جانبية صغيرة تتصل بغرفة الدفن وحجرة مماثلة تتصل بالبهو الخارجي وكان بهما بعض الاثاث الجنائزي
.

هناك أيضا مقبرة الفرعون سيتي الاول وهي محفورة في الصخر ويبلغ عمقها حوالي 30 مترا ونقوشها على جانب كبير من الجمال وتخلل هذه النقوش في بعض اجزائها رسوم بارزة كبيرة تمثل الفرعون وهو يتعبد امام الالهة التي تستقبله وترحب به. وتعد هذه المقبرة المنحوتة في صخر وادي الملوك من اهم المقابر لأنها تضم أكبر عدد من الكتب الجنائزية والزخارف، وبعد بضعة امتار هناك قاعة ذات أعمدة جميلة احتفظت جميع النقوش فيها بألوانها الزاهية. وقد اعد في وسط هذه القاعة مكان منخفض لوضع تابوت الفرعون المصنوع من المرمر، وتغطي هذا الجزء من القاعة قبة عليها ابراج الشمس المعروفة بشكل الحيوانات التي ترمز الى تلك الابراج. وهناك قاعة ملحقة لتخزين الاثاث وجدرانها مغطاة بنقوش جميلة
.


أما مقبرة الملك «امنحتب الثاني» سابع ملوك الاسرة الثامنة عشرة وهي تتألف من ممر شديد الانحدار ينتهي ببئر كاذبة لتضليل اللصوص ولحماية المقبرة من الامطار الغزيرة، وبعد هذه البئر توجد على اليمين غرفة جانبية كما توجد قاعة اخرى خالية من النقوش في مواجهة المدخل، ويقع في الناحية اليسرى منها ممر يؤدي الى قاعة الدفن التي تحوي التابوت، وقد رفع سقفها على ستة أعمدة فزينت جوانبها بصورة الملك بين يدي الهة الموتى، ومقبرة الملكة نفرتيتي زوجة رمسيس الثاني وهي من أروع المقابر الملكية
.


من بين الاثار الرائعة والتي يجب ان تزورها في الاقصر معابد تخليد الذكرى ومن أهمها معبد الدير البحري وشيدته الملكة «حتشبسوت» لتؤدي فيه الطقوس التي تفيدها في العالم الاخر، اما اسم الدير البحري فهو اسم عربي حديث أطلق على هذه المنطقة في القرن السابع الميلادي بعد ان استخدم الاقباط هذا المعبد ديرا لهم. ويتكون المعبد من ثلاثة مدرجات يقسمها طريق صاعد. هناك أيضا معبد «الرمسيوم» الذي أنشئ لتخليد ذكرى رمسيس الثاني ومسجل على جدرانه معركة قادش التي انتصر فيها على الحيثيين. ومعبد «دندرة» ويقع على بعد 60 كيلو من شمال الاقصر ويحتوي على لوحة شهيرة للملكة كليوباترا وقيصر ابنها من الملك يوليوس قيصر
.


وهناك أيضا معبد «اسنا» ويقع جنوب الاقصر ويحتوي على قاعة مليئة بالصور والمنشورات التي تتبع اباطرة الرومان الذين اتوا الى مصر وضحوا من اجل الالهة. ومعبد مدينة هابو الذي أنشئ لتخليد ذكرى الملك رمسيس الثالث وبه مناظر دينية وحربية ولازالت الوانه زاهية

.
www.islamali90.blogspot.com

محمد حسان وفتوى الاثار

الشيخ محمد حسان

حسم الداعية الإسلامي المصري الشيخ محمد حسان الجدل الذي أثارته فتواه حول بيع الآثار الذي وجده الشخص في أرضه، وهي الفتوى التي تلقفتها بعض الأوساط في مصر وأخذت تشنع بها على الشيخ وقدمت ضده بلاغًا لدى النائب العام
.
وقال الشيخ حسان في فتواه ردًّا على سؤال حول حكم بيع الآثار: "إذا كانت في أرضٍ تملكها أو في بيت لك فهذا حقك ورزقك ساقه الله لك، ولا إثم عليك ولا حرج وليس من حق دولة ولا مجلس ولا أي أحد أن يسلبك هذا الحق، سواء كان ذهباً أو كنزاً".
وأضاف الشيخ حسان يقول: "أما إذا كانت تلك الآثار تجسد أشخاصاً فعليك أن تطمسها، لأن النبي (صلى الله عليه وسلم) نهى عن بيعها، ومن حرم بيعه حرم ثمنه. وأما إن كانت هذه الآثار في أرض عامة تمتلكها الدولة فليس من حقك أن تأخذها أو تهربها أو تسرقها وتبيعها، فهذا حرام ومالها حرام".
وفي تعليقه على هذه الفتوى، نفى الشيخ محمد حسان في حديث لقناة الجزيرة الإخبارية عبر الهاتف اليوم الجمعة، أن يكون قد دعا في فتواه إلى تحطيم الآثار، كما حُرفت فتواه، مدللاً على ذلك بموقفه القديم من حادثة تحطيم طالبان لأصنام بوذا.
وأوضح الشيخ محمد حسان فتواه بالقول: إنه أصدر هذه الفتوى، ثم أخبره بعض الإخوان بأن الجهات الرسمية تفرق بين الركاز (الذي تتعلق به الفتوى) وبين الآثار، باعتبار الأخيرة إرثًا إنسانيًّا أو حضاريًّا.
وعليه؛ فقد رأى الشيخ محمد حسان إخراج الآثار من حكم الركاز، وأنه من وجد مثل هذه الآثار فعليه إبلاغ الجهات المسئولة لاعتبارها ميراثًا للحضارة الإنسانية جمعاء.
وقال الشيخ حسان: "هي حق الدولة ولا يجوز لأحد التصرف فيها سواء بالبيع أو الشراء أو بالتهريب والسرقة، وفي حالة أن الدولة رأت أن الآثار بجميع أشكالها لا تندرج تحت الركاز، باعتبارها عملاً إنسانيًا وملكية عامة للدولة وللحضارة الإنسانية فلا يجوز لأحد أن يتاجر بها، وإن عثر على شىء منها يجب تسليمها للجهات الرسمية المختصة بالآثار".
وتحدث الشيخ حسان عن أنه لا يملك دليلاً يثبت أن عمرو بن العاص والصحابة الكرام - رضى الله عنهم - أمروا بتحطيم الآثار بعد الفتح الإسلامي بدليل وجودها إلى اليوم
.
من جانبه، علق الدكتور عبد المعطي بيومي عضو مجمع البحوث الاسلامية بالأزهر على توضيح الشيخ محمد حسان بقوله: "الرجل لم يقل شيئا يخالف الشريعة الإسلامية، ولعل النقل عنه كان خطأ وقد قال ذلك الشيخ بصراحة ووضوح الآن
".
وكان أشرف العشماوى المستشار القانوني لوزير الثقافة المصري فاروق حسنى قد هاجم الفتوى التي صدرت عن الشيخ حسان في شهر مارس الماضي وادعى بأن هذه الفتوى مناقضة للسنة النبوية الشريفة التي حثت على الحفاظ على الثروات القومية.
وأضاف العشماوى :"هناك قانون يجرم التنقيب على الآثار والاتجار فيهما، الدولة تسير بالقانون لا بالفتاوى التي يصدرها حسان"، مؤكداً أنه في حال تلبس أحد بالتنقيب عن الآثار أو الاتجار فيها سيتم معاقبته وحبسه سبع سنوات كما شرع القانون.
ونقلت صحيفة "اليوم السابع" المصرية عن العشماوى قوله :"إن الجهة الوحيدة التي من حقها إصدار الفتوى في مصر هي دار الإفتاء المصرية ولجنة الفتوى بالأزهر الشريف، والجهتان أكدا على تحريم وتجريم الاتجار في الآثار والتنقيب عنها، كما لا يجوز لأي شخص الاحتفاظ بالآثار في بيته والدليل على ذلك هو ما قام به الدكتور على جمعة الذي أحضر مجموعة من المخطوطات الأثرية التي كان يمتلكها للمجلس الأعلى للآثار".
واستنكر العشماوى الفتوى بشدة قائلا :"كنت أتصور أن يصدر الشيخ محمد حسان فتوى تحث على الحفاظ على ممتلكات الدولة العامة، وضرورة الحفاظ عليها، وأن يحفز الناس على تسليم كل ما يشكون أنه أثر إلى الدولة والمجلس الأعلى للآثار، وأن يساعدوا المجلس الأعلى للآثار في الحفاظ على ممتلكات الدولة الأثرية".
واعتبر العشماوى أن "هذه الفتوى مناقضة للسنة لأن النبي عليه السلام قد نهى عن بيع التماثيل، فهل يدعو حسان لعدم اتباع هذه السنة، كما أنه يدعو لإتلافها على اعتبار أنها أوثان، وفى الوقت نفسه يقول إنها رزق، فهل يجوز أن يعبث أحد برزقه؟، هذا كلام متناقض وغير منطقي" على حد قوله.
يأتي ذلك فيما يعتزم عدد من الصحافيين المصريين تقديم بلاغ للنائب العام ضد الشيخ محمد حسان، وذلك على خلفية هذه الفتوى، التي قوبلت بهجوم من قبل عدد من الصحافيين على موقع التواصل الاجتماعي الشهير (فيسبوك).
ورأى أحدهم وهو الصحافي ياسر الزيات أن فتوى الشيخ حسان "تفتح الباب واسعًا أمام تدمير تاريخنا العريق وبيعه لكل من هب ودب، بعد أن أصبح مالها حلالاً على يد الشيخ حسان، معتبراً أن هذه الفتوى مدمرة وتهدم الاقتصاد بعد أن هدم هؤلاء المشايخ العقول" على حد ادعائه.
ويقوم الزيات المعروف بعدائه للمشايخ والدعاة وإثارة الشبهات حولهم، حاليًا، بجمع التوقيعات من الصحفيين عبر "فيسبوك" على بيان ضد قناة الرحمة وصاحبها الشيخ محمد حسان لتقديم بلاغ إلى النائب العام للتحقيق معه.
وأكد القائمون على هذه الحملة ضد قناة الرحمة والشيخ محمد حسان أنهم سيقاضون الشيخ حسان ولن يكفوا عن تقديم البلاغات بذريعة "إنقاذ الآثار المصرية من هذه الفتوى المدمرة.
وأشار الصحافي المذكور، حسبما أورد موقع "العربية نت"، إلى أن البيان الذي يحمل عنوان "إنقاذ آثار مصر من فتوى حسان" سيكون متاحًا للتوقيع حتى مساء الأربعاء 6-10-2010 حتى يتخذوا إجراء سريعاً ضد الشيخ محمد حسان.
ويرى مراقبون أن هذا الهجوم الجديد ضد قناة الرحمة والشيخ محمد حسان يندرج في إطار الحملات التي يقودها مجموعة من المغمورين ضد القنوات الإسلامية الصاعدة والتي حققت نجاحات ملحوظة داخل المجتمع المصري واستقطبت أفئدة كثير من الشعب المصري والإسلامي.
ولاحظ هؤلاء المراقبون أن هذه الحملات التحريضية يقف وراءها مجموعة من المغمورين المعروفين بإثارة الشبهات والشائعات حول المشايخ والدعاة؛ بهدف تحقيق مصالح شخصية.
وكانت قناة الرحمة وقنوات إسلامية أخرى قد تعرضت قبل أشهر لحملة استهدفت وقف بثها، لكن القناة نجحت في الصمود أمام هذه الحملات ولا تزال تواصل البث حتى الآن
.

حسين الجسمى - اسالو كل الناس

اسألوأ كل الناس .. مين هما أجدع ناس؟
هما المصرين



يا أرض أطيب ناس .. كلك دفا واحســاس
وحافظك رب العالمين



مين أحن قلب لينا؟
هو حضن حبيبتي مصر
مين يسعد مين قلوبنا
هي ست الكل مــصر
مين اللي جنب منا
مش حتبقى الا مصـر



الله الله الله الله
الله عليكوا رجــــاله من الألف للياء
الله الله الله الله
الله عليكوا دانا ليكـوا قلبي بيشتاق



مين أحن قلب لينا؟
هو حضن حبيبتي مصر
مين يسعد مين قلوبنا
هي ست الكل مــصر
مين اللي جنب منا
مش حتبقى الا مصـر



الله الله الله الله
الله عليكوا رجــــاله من الألف للياء
الله الله الله الله
الله عليكوا دانا ليكـوا قلبي بيشتاق

عبد اللة الرويشد

أللهم لا إعتراض







يااا اا الله
أشكو إليك .. أشكو إليك يا واهب النعم

يا أقدم القدم

إنت اللي اعلم باللي فيا من الم

بلدي إنظلم .. بلدي إنظلم

والي ظلمني ولاد عمومه ودين ودم

كانوا مع الشيطان يا ربي على ميعاد

وأللهم لا إعتراض .. أللهم لا إعتراض

أللهم لا إعتراض .. أللهم لا إعتراض



يااا اا الله


ومدام يا ربي خلقتلي دمعي

من حقي ابكي .. من حقي ابكي

انشاله ابكي دم

ومدام يا ربي خلقتلي صوتي

حاصرخ لو العالم حجر أصم

حاصرخ لو العالم حجر أصم

ياااا الله



يا أمة الإسلام .. خلص مني الكلام

لا عين شايفه حق .. ولا شايفه ملام

بيتي وبيقول بيته .. بيتي وبيقول بيته

اللي جه يعتدي

ومسجد لله بنيته .. ومسجد لله بنيته

بيقول ده مسجدي

بيتي وبيقول بيته .. بيتي وبيقول بيته

اللي جه يعتدي

ومسجد لله بنيته .. ومسجد لله بنيته

بيقول ده مسجدي




ياااا اا الله


سامحني يا الله .. حاتشق قلبي الآه

الباطل الواضح

في مسلمين تابعاه .. على دمي ماشيه وراه
إخوتنا في دينا .. إخوتنا في دينا

لقوا سكة الجنه في أحلام الطغاه

إخوتنا في دينا .. إخوتنا في دينا

لقوا سكة الجنه في أحلام الطغاه

سامحني يا الله وهاوديني يا آه

سامحني يا الله وهاوديني يا آه

أنا في واد يا ربي وبلادي في واد

أنا في واد يا ربي وولادي في واد

أنا في واد يا ربي وفؤادي في واد

سامحني يا الله وهاوديني يا آه

سامحني يا الله وهاوديني يا آه

أنا في واد يا ربي وبلادي في واد

أنا في واد يا ربي وولادي في واد

أنا في واد يا ربي وفؤادي في واد

وأللهم لا إعتراض

أللهم لا إعتراض

أللهم لا إعتراض


لا إعتراض

لازم نفترق

كلمات اغنية لازم نفترق
-----------
أول قضية حب فى دنيا الهوى

أنا و إنت يا قلبى اللى عشناها سوى
قضية بين قلبين فى دوامة ألم أصعب

ما فيها جرح بيعيش فى نغم و أحلى ما
فيها دموع من غير ندم و أمر شئ فيها
أنا خصم و حكم إتنين حيارى عطاشى

و القدر ثالثهم خدهم فى موجة هنية قربت
خطوتهم شقوا ظلام الليل عدو بحور الشوق
و الموج شايلهم شيل جابوا القمر من فوق

و عشان يداروا فرحهم زرعوا السما لبلاب
و ما فكروش إن القدر بينهم و بينه حساب
تاهت خطاويهم و الموج غدر بيهم لا تهاديهم
يصبحهم و لا ليل يمسيهم صعب ما فيها
جرح يعيش فى نغم أحلى ما فيها دموع

من غير ندم و أمر شئ فيها خصم و حكم
يا حبيب قلبى ياريتك كنت قاسى كنت خليت الدموع
تروى جناين و أمشى فيها بقلب خالى و فكر

ناسى بس إنت مش كده إنت أكبر من كده
إنت خلتنى أعيش حب عمره ما يتنسيش
لو حكيت للناس غلاوته و لا ساعة فى
حلاوتها ألف يوم ما يكفيش دوامة ألم أصعب
ما فيها جرح يعيش فى نغم ما فيها دموع
من غير ندم و أمر شئ أنا خصم و حكم
غلاب يا حكم القدر مالناش معاك حيلة
و الحب عند القدر دايماً مالوش حيلة مش
حقولك الوداع مش حقولك الوداع الوداع
معناه حبايب عمرهم فى الحب ضاع و إنت
حبك جوه قلبى ناره أقوى من الضياع بس
لازم نفترق مستحيل يتهنى قلبى و غيره

قلبه يتحرق أنا طريقى من هنا و إنت طريقك
من هنا و كفاية إنى فى يوم حبيت و أخذت
أكتر ما تمنيت بس لازم نفترق أيوه لازم

نفترق قضية حب بين قلبين فى دوامة ألم
أصعب ما فيها جرح يعيش فى نغم و أحلى
ما فيها دموع من غير ندم و أمر شئ فيها
أنا خصم و حــــــــــــــــــــــــــــكم

ايمان البحر درويش

محسوبكم انداس صبح محتاس
مسحت الكرسي ياناس
مافيش فلوس مافيش ملحوس فلستو خلاص
نستغلو في ايه يا فندي يا يبيه
ما دام البخت موريه
ما فيس تهييس مافيس قميس
فنيتو خلاص
فين يروحوسربستي دنيا لسه تربتي
ايام الهيصه فنيتو خلاص
محسوبكم داس صبح محتاس
كفرتو يا ناس
بوكر مافيس يا ابو درويس
قهاوي رقص ما فيس
ازاي يا فندي ابن الكيف يقدر يعيش
بوكر مافيس يا ابو درويس
قهاوي رقص مافيس
ما دام مافيس مدام ياغنييس
نبيع ورنيس
سوخنا نروح لمين
دوخنا يا مسلمين
نسكي لمين ولمين ااه
هانتيس مانتيس
يا ابو الريس انشالله تعيس
سبتو الخماره سكنتو في حاره
ما فيس ولا واحد باره
علشان نروخ كلنا نسوف ونيحي منفوخ
ارتيني يوف كيبتي موليبتي
اه لابري موليا افتو كلاه وي بالاه
سمك باكلاه
ايه ايه امان امان
فين المصر بتاع زمان

الجمال الكاذب -سقط القناع

الجمال الكاذب قصة قصيرة
===============
لم يكن هذا المطعم وجهتى ولكنى توقفت عندة عندما قرات لافتة المطعم وبانة يقدم مجموعة من الاطباق الاسيوية والخليجية خصوصا بانى كنت اتناول تلك الوجبات وانا فى الخليج دخلت المطعم ولم اكن اعرف بانة موعدى مع القدر
جلست على طاولة قريبة من الشباك تطل على اجمل مناظر النيل منظر خلاب لتستطيع ان تلتفت لسواة
جلست اتامل المنظر ونسيت ماجئت من اجلة فقد احسست بالشبع مما اراة ولكنى فجاءة التفت الى الطاولة التى امامى وكاْن حورية من السماء قد جلست عليها جمال يحار المرء فى وصفة كيف اصفها وقد عجزت كل مفردات اللغة عن وصفها
كيف اصف جمالها انظم فيها دوان من الشعر لو نظمتة فى عينها ماوفيتها حقها
عين يغار القمر من جمالها ويتوارى خجلا من اعين الناس

قامت حوريتى ذاهبا الى حمام المطعم
غزال شارد يتحرك امامى قوام ممشوق شعر قطعة من الليل تنسدل فوق اكتافها وكانة يجوب الدنيا فى خيلاء
نست النيل والطبيعة ونسيت كل ماامامى نسيت طعامى وظللت اتاملها
دق الهوى باب قلبى اصابنى رمش عينيها
اهذا هو الحب ام هو مس من الهوى
كيف السبيل الى الوصول اليها كيف اصارحها بما اشعر بة الان انها ليست من جنستى وانا لااجيد لغتها فكيف اعبر عن مايجيش بة قلبى اتكفى لغة الاشارة دق قلبى عندما جاءها نادل المطعم وبدات تطلب طعامها انها تتكلم العربية سمعت صوتها وهى تتحدث العربية بلكنتها
وكانى اسمع صوت الكروان دب الامل فى قلبى
سرت فى اوصالى رعشة الفرح مرة اخرى فلم يعد اختلاف اللسان عائق بيننا
جاءها الطعام وما ان بدات تتناول طعامها حتى انقلب كل شىء
تحولت الحورية الى نمر يلتهم فريستة سقط قناع الجمال من فوق وجهها تحولت يدها الى اداة تجوب بين صحون الطعام وتتلون بالونة تاْن حبات الارز بين يدها تصرخ من الالم
ذهب جمالها مع اول قبضة من يدها على حبات الارز سقط القناع الذى غطى وجهى منذ ان رايتها
وعدت الى صوابى ولم اعد انظم الشعر من ذلك اليوم ادركت ان جمالها كاذب
عصام على عبد الرحيم

نسائم الرحمة

الشيخ محمد حسان
من عاش على شىء مات علية
ومن مات على شىء بعث علية
--------
الطاعة سبب حسن الخاتمة
والمعصية سبب سوء الخاتمة

كلمات اغانى محمد منير

كلمات اغانى محمد منير

---------
شدو الستارة

شدو الستارة عليا انا بدى اقفل عيونى
جايبنى تتسلو بيا فى زمنكو وتبهدلونى
شدو شدو شدو الستارة
انا الى مجنون لوحدى ولا انتو شقلبتو عقلى
وتقولو اهلا يا جدى لا انا جد ولا انتو اهلى
الدنيا ماعديتش هية يارتنا ما جيت ازرها
دنيا سمك جوة مية كبرها ياكل صغيرها

يانورس يا ابيض

يانورس يا ابيض يا ابو قلب ابيض بحب البشر وبلخير بينبض
سحاب الشرور مكتف جناحك ودمع البحور مزود جراحك
فى عقل اسود مليان سموم شتت وشرد وبكى النجوم
وحزنى عليك دموعك عليا وخوفى الى فيك خيالة فى عنيا
وازى تطير ازى والكون دخان وانت اثير سكون الى خان

الى يبيع بيت ابوة

الى يبيع بيت ابوة ممكن يبوع اختة ممكن يبيع امة
وفرحتة وهمة ويبيع اصحابة
الحب مش لزمة الحب مش لزمة
ممكن يبيع بلدة ممكن يبيع ولدة
ما كل دول بيت ابوة بيت ابوة
والى يبيع ممكن يبيع ممكن يبيع

بندهك

بندهك يا طير مهاجر يرجع الصبح المسافر
بندهك فلاح وبنا يزرعو فى الارض جنة
بندهك صانع وتاجر يرجع الصبح المسافر
تتملى الاجران بغلة
تضحك الاغصان فراولة
تفرش الارض بضلة
تلضم الاولاد فى شلة
ينفتح قلب المحاجر
يرجع الصبح المسافر
يرجع الصوت الونيس
تقتقط فرن الخبيز
صلصلة جرس المعيز
يصهل الخيل للدريس
تضرب الارض الحوافر
يرجع الصبح المسافر
يرجع الصوت للسواقى
تحبل الارض الشراقى
يلعب البط فى فساقى
تحدف النسمة الضفاير
يرجع الصبح المسافر
تنكثف شمس المغارب
مرجح النهر القوارب
يفرش القمر المساطب
يبتسم لليل نوادر
ارسمو للضوء خيوطة
يرسم الحالم شطوطة
يفرض الانسان شروطة
ترجع الغنوة لصوتة
تنطلق جو الحناجر
يرجع الصوت المسافر

مش هية دى المحروسة

مش هية دى المحروسة مش هية لاء
امتى اتملت طنين وطحن بدون طحين
لاء فى طبعا طحين اعصاب الماجنين
الى عايشين فى خنكة ويقولو دى المحروسة
بلد المؤدبين ناسها متعلمين
وصوتها لو سمعتة تلقية ماهوش حزين
لا ناس تجرى شمال ولا ناس ترمح يمين
ولو بس اقدر اعرف متشاعبطين شياطين
بعيون منورين وتملى مزعقين مودياهم فين
امتى اتزرعت مبانى وناس بشكل تانى
وادوار من غير معانى بيصورها جنانى
مش هية دى المحروسة مش هية لاء

مقدرش

مقدرش ابيع جدى محتاج ابيع لكن مقدرش ابيع جدى
ازى اقطع جدورى ازى دى مش اصولى
ازى اقطع اصولى واعيش من غير اصول
ودة يسوى اية وكام فى دنيا اى كلام
لو باعو كل الناس انا هشترية وحدى

فين السعادة

فين السعادة فين اشتريها بدمى
وادفع تمنها من دموعى وهمى
فين السعادة فين ياناس طرقها منين
دة انا كنت افرح تملى واضحك ليلى وصبحى
الضحكة زى ضلى مش بتفارق ملمحى
وكان لية رفاقة سمحين وطيبين
فى وشهم برائة وقلبهم امين
لقيت نفسى فى غابة مزحومة بلديابة
ومش قادر اصرخ واقول الحقنى يا ابا
لو اصرخ يضحكو لو ابكى يفرحو
باضحك يشوكو بلفرحة يجرحو
وكل ما ائن انة بيفرحو زيادة
مش معقول دى السعادة

ايام زمان

يرحم ايام زمان وناس ايام زمان وحاجات ايام زمان
يرحم كلام زمان وفرح ايام زمان ودموع ايام زمان
يرحم زمان زمان زمان دة كان خالص غير الزمان
وانا هبكى لية يا زمان دة زمان وراح زمان
مااقولش عنة الا يرحم ايام زمان

عمر الزمان

عمر الزمان ما كمل الحدوتة
اشمعنى يعنى النهار ده
اللى بيحلم اقول توته توته
فوق يابن ادم واستمع واهدا
احنا قلوب بس القلوب شايبة
متعلقة سايبة
فى حبال دايبة
كله يوصل للمفيش
حياه رخيصة متساويش
اوعاك تراهن ع الزمن
عمر الزمن اة ما كمل الحدوته

مين ياخد قلبى

مين ياخد قلبى المليان ويدينى قلبى الفاضى
مين ياخد عمرى القلقان ويدينى عمرى الماضى
ماشى بدون قدم مسنود على العدم
اضحك فى الضحكة شوكة بتضحك من الالم
الم يطول اصرخ واقول
مين ياخد قلبى المليان ويدينى قلبى الفاضى
مين ياخد عمرى القلقان ويدينى عمرى الماضى

يا حبيبة

يا حبيبة يا طبيبة رجعتلك اشتقتلك وندهتلك ودمعتلك
وفى بعدك القاسى كتير كتير سمعتلك وبلدموع نورتلك
كانت ليالى المر ع القلب قاسية تمر
ايامى مش بتسر وضحكتها غريبة
رجعتلك قلبى هلك ولا بمتلك الا دموع البعد والغيبة

الورد كان شوك

الورد كان شوك من عرق النبى فتح ماشاء اللة وصلى على النبى
علية الصلاة والسلام
ع النبى صلى احكى وقولى وياعم خلى الى ماشفش يشوف ويسمع
غير مكانا واقلب زمانا والكان وكنا ضحكنا بكينا لما نشبع
خليها ظيطة وظنبليطة حاجات عبيطة لكن بعبرة والعبرة تنفع
هيلا هيلا يالة هيلا هيلاة ليصة حكاية سهلة لكن عويسة
شوف المسيرى ويا نفيسة
هيلا هيلا يالة هيلا هيلاة ليصة بمدحك يا نبى وامدح مقامك
فيك قبة شريفة خضرة
ورى الحبايب زمن العاجايب رجع الى غايب
مين الى قالة من تانى يرجع
اقفل ودانك وارجع مكانك تسيب زمانك
فاكر زمانا ابدع واروع
الورد كان شوك من عرق النبى فتح ماشاء اللة وصلى على النبى


المـــــــــــــــــــــــلك هو المــــــــــــــــــــــــــلك

على عليوة

على عليوة يالى ضرب الزميرة يالى
وضربها حربى يالى نطت فى قلبى
قلبى رقاص يالى فى بلاد الناس
والناس مجاريحيالى من عكس الريح
والريح هردانة لا تبوح بأمانة
وامانة يا خلى تعشق وتقولى
على قصعة حنة فى جنينة حنا
حنا وزاة عند السلطان يالى
سلطان هبوش ابو زمة فاشوش
السبحة فى ايدة بيعد عبيدة
وعبيدة كتار زنهار زنهار
زنهار افراح يكلو التفاح
والصوف مساكين ضايعين ضايعين
فى الفرح ناسينة يا السلطان
وفى همة داعينا يا السلطان
يسرق ضحكتنا ويبوح غناوينا
غناوينا عزاب من الباب للباب
وعزبنا حنان مش للسلطان
سلطان الشوم سرق الفيوم
وخدوة محتار من الدار للنار
نصبولة الزار نصبولة الزار

اللة يا دايم

اللة يا دايم هوة الدايم ولا دايم غير اللة
اة يا زمان كداب يا زمان فى الحدوتة وفى العنوان
دنيا مظاهر عايشة الظاهر والقفطان هوة السلطان
حطوة الخوصة على الخوصة فوق البوصة المفعوصة
تتقمع تبقى عروسة تتمنظر على خصن البان
واحد حل واحد ضيف نط الحل سأل ضيفة
حظر فظر تقدر كيف تعرف عنتر من خوفة
بات الضيف على حد السيف يتقلب مش عارف كيف
شغل مخةوفرشة وهرشة وفردة ولمة وشمة وقرشة
قولى يا مخ يا صنع الكيف زى ما بين الشتا والصيف
فين الفارق والشتان بين الفارس والسلطان
سنفر مخة وقشرة وبشرة وخربة وظبطة وشالة وخبطة
تعب الضيف من لعب السيف غنى ياعين ويالالى كمان
جالة الهاتف ليلة صيف فوقة مراية وتحتة حصان
ابيض فى ابيض زى الطيف قالة يا غافل يا غلبان
عنتر هوة جراب السيف والسلطان حشو القفطان

تيك تيك

تيك تيك مين تيك تيك مين
تين على موز لاء موز على تين
تين على موز او موز على تين
كلة مغطى القمر الدين
توتة توتة يا تحت التوتة دى الحدوتة والسامعين
جدى يقولى النار لا تخلى لما تولع ناس ظلمين
كان ياما كان فى زمان ومكان كانو تلاتة من التلاتين
جمع شين على زين الدين عملة مأمرة على الباقين
اصل الشلو بيشبة للوة حتى حمار الزبالين
بعد ما شالو حطو وغطو نامو وغطو ومش خايفين
قامة قومة فى عز النومة لا خلى كاف ولا شين ولا زين
توتة توتة دى الحدوتة وادى التوتة والسامعين

حادى يا بادى

حادى يا بادى ياظهر النادى فكرك اية
عمك شنطح جالك ينطح تديلة اية
اديلة قطفة ..تديلة قطفة قطفة اية
قطفة ماقطفة فكرة وخاطفة
امال قولى لو انت يا خلى
عمك شنطح جالك ينطح تديلة اية
كان يا ما كان كان دلوقتى ولا زمان
ماهو دلوقتى زى زمان
كانو جماعة فى ارض وسيعة
فيها طبيعة وناسها الصفيا
تروى الصحرى بعرق العافية
الارض الساكتة تبوح بساتين
اللة اللة قمح وياسمين
يا ما شاء اللة
والناس عايشين بما يرضى اللة

حلاقاتك

حلاقاتك برجالاتك حلقة دهب فى وداناتك
يا حنتوسك يا فنتوسك يجعل عمرك قد فلوسك
جاتنى الشمس وطالبة تبوسك خجلة من ضى ابتساماتك
حصنتك ما تشوف الزل بخرتك بخدود الفل
ورقيتك من عين الكل النبى حارسك من عتاراتك
قلعتك حرز لبستك حرز القامطة حرير والصوف ع الشرز
قلعتك طاقة لبستك طاقة وكتبت حجابك على وبر الناقة
يكفيك الشىء والعيا والضيق وسكوت الناس وكلام العين
قلعتك قابة لبستك قابة ابعد يا شطان وتعالى يا شابة
لفية وارقية واسهرى سلية وفى برد اليل ضمية ودفية
قلعتك عافية لبستك عافية ورميت هلاهيلك فى المية الصافية
وغسلت زنوبك وقريت مكتوبك السعد مواعدك والهنا محسوبك
يارب يا ربنا يكبر ويبقى زينا طق الودع سحر وبدع سعد السعود فى ارضنا
تاتا تاتا خط العتب ودوس على كل العتب والى انقرى والى انكتب
واسرح فى نعمة ربنا يارب يا ربنا يكبر ويبقى زينا
خد البشارة يا حسن وافتحلنا الفال الحسن
وابعت على عيونة الوسن نوم العوافى والهنا
نام نام نام نام وادبحلك برجين حمام
واعملك طاجن وبرام واقعدلك سهران ما بنام
واغزلك زعبوط وحرام واخطبلك بنت من الشام
واقطفلك ورد الاحلام واكتبلك ع الورد كلام
حسادك بيتين اليل يتلو على نار الويل
سهرهم ودمعهم سيل شتتهم لو جالك ميل
واتحصن منهم بلخيل وملايكة شايلينك شيل

شروم بروم

شروم بروم حالى غلبان
شروم بروم حالى تعبان
دنيا غرورة وكذابة لكن جميلة وجزابة
مجاريح ونعشقها صبابة ادينا وادى حال الانسان
مجنونة خالص ترارلى بكلمة تعزل وتولى
وفى لحظة تاخد ما تخلى امان امات يالالى امان
دلوعة ماشية بتتغندر بين الامام والشهبندر
والغاوى قاعد يستنظر حب العزيز يطرح رمان
يا حلم يا جناح المساكين يا وعدى من ورد البساتين
ملاين ربيع رايحين جين والكون حزين من غير الوان

طفي النور

طفي النور
طفي النور يا بهيه
طفي النور
كله عساكر دورية

جوزك راجع من سوقه
راكبه الهم وبيسوقه
نطو العسكر من فوقه
دورية ورا دورية

جوزك سارح على غيطه
بيلضم همه في خيطه
ازحوا العسكر على حيطه
يلعبوا عسكر حراميه

خالك راجع من مكة
طلعوا العفاريت في السكة
الف ولاد الجّنية

ولد رايح على عكا
يفتح سكه على سكه
طلعوا عليه سدوا السكة
واتحاصر رايحة وجاية

ايدي النور يا بهيه
كل العسكر حراميه

طنوش

طنوش قالك طناش وما تعصلجلناش
تعملى فيها عنتر دة شىء ما يخصناش
بس البعيد هيتعب وهتبقى حالتة اصعب
خليك من حسب اشعب طنش تاكل بلاش
تنح قفاق وفقم وازرع وشك قوالح
ماطحتش المصالح ما بين خاصم وصالح
دة مافيش خصومة دايمة تفضل ع الوش عايمة
و لا القيامة قايمة الا فى لحظة طناش
غفير وخلتة داية لو مسكوة عصايا
ولبسوة عبايةوحطوة ع المرايا
هيشوف اتخن امير ملعون ابو الفقير
وتسأل ع الاصول يقول ما شفتهاش

عطشان

عطشان يا صبايا درب الهوى صعيب الصحرى مديدة بعيدة
عطشان والمية قريب عطشان عطشان عطشان
الخطوة عزاب ومتاهة والحلم اخضر وعجيب
وانا كل مااقول التوبة ترمينى الماقدير
حبيبى يا نجمة ليلى يا منورى السراديب
مكتوب على كف العاشق روح بلدك يا غريب

موال الصبر

امر من الصبر سؤلانك لغير مولاك
يصفر لونك وقليل ان سمح وعطاك
الندل صاحب قليل البخت واتواعدوا
يمشوا رفاقة بطول العمر ما يباعدوا
وفى الاصيل زى الغمامة بوعدة
والندل غير طريقة والزمن اهوا ساعدة
وبعدة لسة الخيانة سايرةفى الافلاك

يامه مويل الهوي

يامه مويل الهوي
يامه موايليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
الصبر حلم العواجز
يطرح زهور الأماني
والقهر عدى الحواجز
وأنا إللي واقف مكانى
شايف غيطان البشاير
خايف . وكانن إديا
حتى الحمام إللي طاير
ما رضيش يرفرف عليا
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا

سألت شيخ الطريقه
ما رضيش يجاوب سؤالي
ودارى عني الحقيقه
وفاتني حاير ف حالي
سألت شيخ الأطبا
دوا الجرح إللي بيا
نظر لي
نظره محبه
وقال دوايا بايديا
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا

يامصر
وإنتي الحبيبة
وإنتي اغترابي وشقايا
وإنتي الجراح الرهيبه
وإنتي إللي
عندك دوايا

علمني حبك عباره
سهله
وبسيطه
وعفيه
شرط المحبه الجسارة
شرع القلوب الوفية
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر
ولا
حكم الخسيس فيا


حبيبتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــى


حبيبتى

حبيبتى يا حبيبتى يا حبيبتى
غصب عنى مش بخاطرى
ياللى ساكنة فى خواطرى
فى دمايا اللى فى عروقى
فى غروبى وفى شروقى
وانا بحلم وانا بجرى
غصب عنى
والسنين تيجى وترحل
مرة اصعب مرة اسهل
لو اخف ولا اتقل
يعشقك علمى وسرى
غصب عنى
غصب عنى وغصب عنك
ده لأنى حتة منك
وانت عشقانى كأنك
الزمن معرفش سرك
ساكنة فى قلبى وصدرى
غصب عنى
ياللى عاجبك لون دمايا
والدموع اللى فى غنايا
ابتسامتك نور واية
انت اسمى وانت عمرى
غصب عنى
ياحبيبتى

تحت المطر

تحت المطر الخطر بيمشى فى السكة
تحت الغيوم الهموم بتقتل الضحكة
والشمس اة من الشمس لما تغيب
وقال يقولو قدر وقال يقولو نصيب
وانا بقول الهموم حولينا تكفينا
والظلم مهما ظلم هيعمل اية فينا
ومين مين يمنع النور يرفرف تانى حولينا
ومين مين يمنع الخير يدوس الفاس فى اراضينا
مهما يكون الليل غميق شد الخطى على الطريق
تحت المطر والخطر تحت الغيوم والهموم

تتكسرى

تتكسرى ولا يتصلب عودك انا جندى فى جنودك
انا الى مش ممكن اخون حزنى ولحظات الشجون
لا حب من غير جنون ولا دمع من غير عيون
دة انا بس معبودك و وجودى فى وجودك
الشمس تطلع او تغيب انتى القدر وانتى النصيب
يا مصـــــــــــــــــــــر

الحب زي الطيور

الحب زي الطيور ..لازم يعيش في النور
وتحبسه ويموت ولا غنى ولاصوت
ولا رفرفه تيجي من جناح مكسور
اكتم هواك جواك ...طول مالفضا مقفول
معقول حتوصل هناك .. وانتا سجين مغلوب
ده الحب حريه الحب حريه
والقلب لو يتقتل ابدا" ملوش ديه
إزاي وانا مقهور ؟ ازاي مكسور ؟ ازاي ألف وادور؟

افتح شبابيك الحلم

افتح شبابيك الحلم و افتح طريق لبكره
و أى شىء بقا علم مهو كان فى الأصل فكره
الأرض دى كانت بور و الضلمة صبحت نور
اللى تحبه ابنيه و هد اللى بتكره
الرأي بالمشوره و لا اجمل من دى صوره
زيح الصوره القديمه و ابنى الدنيا العظيمه
دوس عالعدو اللى باعنا للأيام اللئيمه
افتح شبابيك افتح شبابيك افتح شبابيك الحلم

اغضبى يا دنيا

اغضبى يا دنيا ويا الغاضبين الدما ع الارض رمز العاشقين
يا زهرها يا نهرها يا نجوم مساها وفجرها
يا ريح يا زرع يا ليل يا نور دم الشهيد راجع يهد السور
ويحرر المساجين
من البيوت ومن المزارع و الكنايس والجوامع والشراقى والسواقى
والمدارس والمصانع من الشمال ومن اليمين
صوت الشهيد مسموع قلب البلد موجوع

الجماهير

الجماهير فى حضنى شيلها فى الورق دة
والصوت الى غايب اهو رجع النهاردة
شايل الامانة فداها لو اموت
والناس الى ساكتة خلاص بقلها صوت
الصوت فى الضواحى وفى كل النواحى
اصحى يالى نايم واصحى يالى صاحى
الصوت فى الضواحى وفى كل النواحى
الامة بتصحى وانا طابت جراحى

الفجر شقشق

الفجر شقشق يا قلبى اعشق واذكر الهك خلق وانشأ
وامشى وراها جبل وساحل الى عزابها فى قلبى ساهر
طول ما هى راحلة تلقينى راحل
راحل ورها دمعة و اة ولا حد غيرى فى اليل رأها
ولا حد ادى خدة هواها

اهية صحيت مصر

اهية قامت مصر بتقلع توب الزل
اهية صحية مصر يا ناس قدام الكل
بتنادى فى المخلصين نصارة او مسلمين
نبت الغيطان والطين والنيل بوشة يطل
النيل ملى الشوارع رايح فيها وراجع
النيل كرة السكوت بيخرج من البيون
النيل على الارض جارى
بيزحف من الحوارى ويحاصر القصور
النيل سمع غنانا النيل هتف معانا بأصغر الكفوف
وهية قامت مصر ام القاعدين وبتتعايق بهلال وصليب
والنيل بيقول يا صباح الفل

بيبان القلب

وافتح بيبان القلب للهوى وغصب عنى يقفلة الهوى
كأنة طير مقصوص جناحة قص
قلقان ومش شبعان نظر ولا بص
وازى يطير والكون بحالة قفص
قفص ولة ابواب مقفولة ما بينة وبين الاحباب

تمشى ورى السبع

تمشى ورى السبع تفضل سبع وتموت سبع
تمشى ورى الضبع لاء دة الضبع سىء طبع
كلام قالوة الجدود وهنقولوة بلطبع
اكتم انينك يالى تأن مافيش لجرحك ارحم من
يد اليالى لما تحن بدل القمر يطلع قمرين
كل اليالى الصعبة تفوت اكتم انينك دارى الصوت
لو فيها موت خلينا نموت الموت يخلى العمر اتنين
السبع سبع والضبع ضبع اكشف جراحك وسط الناس
واياك تأن واياك تأن واياك تأن

جراح الجسم

جراح الجسم يدويه المداوى جراح الروح ويدويها مين
يا قلبى يالى صابر ع البلاوى حضنت فىجرحك الناس اجمعين
وليلك يا بلادى طال علينا وشمس الحق غابت من سنين
القى الشمس تصعد من جراحى واسكت يرتفع صوت الانين
وبكرة الصبح وحيات السميع يهل النور على بيوت الجميع
من البور والجفى فوق الموت دة كلة هيضحك للجميع وش الربيع
وتيجى الدنيا عندك ياربيع

من حر مالى

من حر مالى اشترونى ودفعو السعر من جيبى
اة يا شمس فرحانة لية مطروحى ما تغيبى
حزت اديا الحبال والروح راحت منى
يالة اظلمونى كمان يالى انتو ظالمنى
وكل ما النار تأيد وكل ما الاة تزيد
انا بتخلق من جديد يخلقنى تعزيبى

يبان الطريق

لما يبان الطريق يحمى الصديق الصديق يمشى وراة النور
تتجمع الابدان انسان معاة انسان تلقى الحياة بتدور
السكة مليانة جناين رفقى ومافناش ولا خاين
بر الامان للعين باين والى اتهزم منصور
ادى العيون على الصباح
ادى الادين على السلاح
ياعم حى على الفلاح
والى انكسر مجبور

هيــــــــــــة

هية لما بتضحك هية لما بتبكى هية لما تنادى هية بتشكى
هية هية وتقول ولادى هية هية نجرى عليها
مد الايادى هيةهية ونبوس اديها
هية هية هية ياعم هية
هيةهيةهية ست الكل هية
والفجر لو جية ولا ماجاش
الفجر عمرة ما يجى بلاش
وحتى لو ننسى ميعادة
الفجر فاكر ما بينساش
ولما يدن صوت الديك
تترشأ الجدران شبابيك
تونسك ضحكة صوتها
ويصحى صوتها احلى مافيك



أغنية يوم الرحيل من فيلم ليه يا هرم
حزين يا يوم الرحيل
طويل فرحك قليل
يا بخت ليه بتميل
محناش كمان ناقصين

الكل قفل بيبانه
والكدب ذايع بيانه
ومصدقين العبانه
متجمعين على فين
ضحك عليكوا الجدع بفلوس وبرنيطة
كل اللى ليكوا اندفع حتى فى تربيطة
مالكم كدة ماشيين حاسيين ومش فاهمين
وهتفضلوا دايخين فى الزحمة والزيطة
عوضين ويا منعم يا راوى
لمتكم جمب الرقاوى
وتراب مكانكم يدواى
الجرح يا مساكين

خارجين من الجلد ولا
الضفر من الجلد ولا
الكل راحل ما خلا
الا الدموع فى العين

طويل يا يوم الرحيل حزين فرحك قليل
يا بخت ليه بتميل محناش كمان ناقصي



تتر مسلسل احلام عادية

طول عمرها كدة من كل حاجة تميل
خير وشر ووفا وناس كتير خاينين
وغربة جوه الوطن
حلم يصبح وطن
وسنين هوية وزمن يصفى ولو ليومين

اللعب فوق الحبال وقرب وبص وجلا
ايه غير الاحوال وينعنش المسألة
لعيبة فيهم كبير وفيهم ضعيف وفقير
الضعيف اداس اما القوي فلا
واوعى تخاف من القوي واللى يقولك انا
منفوخ وفاضي وهوا مستقوي من ضعفنا
واذا كان لابدا لموت اصرخ بعلو الصوت

جايز بشر يسمعك ويوصل اللى انتهى

تتغير الاشياء مرة رحيل وفراق
مرة لقا واشواق مهى فى النهايةسواء
ظلمت او مظلوم من بريء فينا؟
اخر الذنوب توبة وللسموم ترياق
واوعى تخاف من القوي واللى يقولك انا
منفوخ وفاضي وهوا مستقوي من ضعفنا
واذا كان لابدا لموت اصرخ بعلو الصوت
جايز بشر يسمعك ويوصل اللى انتهى
ويوصل اللى اللى انتهى

تتر النهاية
يا ليل يا عينى ويا عين يا ليلى
دوبنى شوقي وصبري قليل
والقلب مليان بالمووايل
تهزه اه مع اه ويميل

ويقول ياعين ياعين ويا عينى ياليلى
ويقول ياليل يا عينى ويا عين يا ليلى
دوبنى شوقي وصبري قليل

الليل تجلى صلي وخلى
الشمس بدر والحر ضلة
والناس سهارى من الف حارة
والمغنى زاد كل الحياري
فى عز ليلهم يبقي دليل

يا ليل يا عينى ويا عين يا ليلى
دوبنى شوقي وصبري قليل
والقلب مليان بالمووايل
تهزه اه مع اه ويميل
ويقول ياعين ياعين ويا عينى ياليلى
ويقول ياليل يا عينى ويا عين يا ليلى
دوبنى شوقي وصبري قليل

حكايتها هى حكياتنا احنا
ونفس خوفنا حتى وجراحنا
وياما جينا وياما روحنا
مرتاحش قلبي غير ما بوحنا
مع انه شال الهم ده شيل
ويقول ياليل وياعينى ياليل