مداح القمر

عاشق ليالي الصبر مداح القمر
عشق العيون السمر غواني السـهــر
لولا النهار في جبينك
لولا الورود في خدودك
لولا الأمان في وجــــودك
مــا كنت هـويت .. ولا حبيت .
. ولا حسيت بطعـم الحب يا عمــري
قدك المياس يـا عمــري
أيقظ الإحساس فـي صــدري
أنت أحلى الناس في نظـــــري
جل من سـواك يا عمــري
يـا شــعـر ليـل يـا ليـل يا ليل
وفـارد ضفايرك عالقـــمر
يابو ضحكة حلوة منــــورة
ليل الســهر يا ليل يا ليل
يـا للي حســـــنك خللي
دقات القلوب .. بتقول آهـــات
يـا مــا قالـــوا فيك أشــــعــار
كتيــرة .. وحــــكايـات
وليلاتي بيحكوا فـي هواهــــم
وكلام ع الرمش اللي رماهــــــم
والليل بيطــول ويــاهــــــــــم
ويقـرب لــي فـرحـة عــــــــمري
قدك الميــاس يـا عمـــــــــري
أيقظ الإحسـاس فــي صـــــدري
أنت أحلى النـاس في نظـــري
جل مـن ســواك يـا عمـــــــــري
عيني يا عيني عيني عليكـــــي
كل القلوب بتدوب حواليكـــــي
أما أنــا .. وحـــــــــــدي أنا
باشوفك بس بعيون غير عيون الناس
واحـــبك بكل ما في القـــلب من إحسـاس
أما أنا وحدي أنا باشوف الحزن متداري
ورا الضـحكة اللي في عينيكـي
وباســمع في رنين صـــوتك
شـــجن ما لي .. لياليكـي
وياريت اللي كتير وصفوكــي
كانوا ياخدوا عيني يشوفوكـــــي
كانوا بقــــــــــلوبهم حـبــــــــــــوكي
زي ما حبيتك أنا وقلبـــــــــــي
قـدك الميـاس يـا عمـــري
أيقـظ الإحسـاس فــي صــــدري
أنت أحلى الناس في نظــــري
جـل مـن ســـواك يــا عــــــمري
موال عاشـــــق أنا موال
وقصتي بتنقال للناس والعاشــــقين
وقالوا في الموال.
.قالوا عاللي صبر ونال
..قالوا من بعد صبر سنين قالــوا
وانا اللي قلبي خــــلاص ارتاح .
. أنا وبقيت في دنيا من الأفراح .. أنــا
ومشيت يا ليل مشوار طـويـــل
ولا قلــت مــرة مـستحيـــــل
ومـشيت ع الشـوك مـا رجعـني
لحــد الحب مـا طـاوعنـــــي
وبقيت انـا والحلـوة حكايــــــة
عمر ما ح يبقى لها نهايــــة
طول ما انت يا حبيبتي معايـــا
حتنــور لــي أيـام عمــــــري
قـدك الميـــاس يــا عمــــري
أيقظ الإحســاس فــي صــــدري
أنت أحلى الناس فــي نظــري
جل مـن ســواك يــا عمـــــري
--
عبد الحليم حافظ

ليست هناك تعليقات: