اشعار على سلامة

مجموعة من أشعار علي سلامة



الشاعر علي سلامة
و هو مهندس مصري عاش في الامارات العربية ....
==============

بكلمك من مصر
بكلمك من مصر..
مصر ياسيدي ,,,, مصر..
مصر يا عم مصر..
مصر بالصاد..
مصر كل يوم مزاد..
مصر بنات وولاد..
بتنسرق أحلامهم..
مصر أصحاب المعاشات..
والبهدلة ف آخر أيامهم..
ومصر ناس كل اللي معاهم..
وف قلوبهم ووراهم وقدامهم
مصر..
مصر بالميم..
آه واللّه العظيم..
بكلمك من مصر..
مصر بالآه..
مصر كل يوم..
يا حد راح
يا حد تاه..
إستطعم الاسم كده..
وإنت بتنطقه..
أو بتكتبه..
أو حتي لسه بتتهجاه..
مصر..
مصر اللي لو يوم تغني من قلبها..
غصب عنك..
...... لازم تقول اللّه..






=====================





مش بتاع كده
لما أنا مش بتاع كده..
ولا بتاع كده ولاكده..
أمال أنا بقي..
أبقي بتاع إيه..
لما أنا مش شيخ..
ولافلتان..
لما أنا مش فايق..
ولا سكران..
وساعات يتهيألي..
إن أنا فرحان..
أتنطط وأصرخ..
وأقول هيه..
لما أنا مش أفندي..
ولافلاح..
ولا شجرة جميز..
ولا تفاح..
لا أنا بتألم ولا مرتاح..
لا عندي شيء استناه..
ولا عندي شيء أبكي عليه..
ولما أنا شايف الحال بقي كده..
طب ساكت ليه..
يا عم أنا مش بتاع كده..
فيه إيه!




==============












خايف ابص من الشباك فجأه ومالاقيش مصر

ساعات بقلق بالليل
يعني بالليل شوية كده
قبل الفجر
حسب الظروف كده
بعد العصر
خايف يوم أصحي..
وأفتح الشباك..
مالاقيش مصر
ألاقيها لمت هدومها ومشيت
لمت هدومها
علي نيلها
علي هرمها
وطفشت
وحلفت ميت يمين ماهي قاعدلنا
ماهي زهقت..
تعبت..
إتخنقت
أصلنا زودناها..
أكننا استعمرناها..
ورثناها
مصر البنوتةالحلوة
اللي زي القمر
بقت عجوزة وشايبة
وبان عليها الكبر


خايف يوم أصحي..
وأفتح الشباك..
مالاقيش مصر







================



مصر والكاميرون
سالت كده
مين اللى بيعيط بحرقه هناك ده؟؟
قالولى
ده مواطن اتصور وهو بينضرب...
وقلتلهم ..
مين بقىالامور الى بيضحك هناك ده؟؟؟
قالولى
ده واحد كده عمل شوية كوراث
وهرب....
قلت لهم ياه ه ه
شوية كوارث وهرب!!!!
طب والحته العتمه الى هناك دىكده
قالولى
دى حته جديده بتتخرب...
قلتلهم ..طب ايه الهيصه
الى فى الساحل الشمالى دى؟؟
قالولى
دى البقرة بتتحلب...
قلت لهم ..
طيب انتوا قلقلين ليه كده
قالولى
اصلنا بنلاعب الكاميرون
وخايفين نتغلب.....
==================






الفاتَحة عٍِالأموات

وفضلت أسَِتني أستّنى...
لَحدّ ماعََدّى اخر قطر عدى وفَات...
حَزنت قَعّدت أعيط أعيّط...
قلت أتمشي أتسلّى...
أتفرج عَالشّوارع والنّاس والعربيّات...
زهقت...
قُلت أرتاح...
سنَدت عَلَي روُحى...
إتلخبَطتّ جُوّايا كلّ الحَاجَات..
مدّيت إيدى فجيوُبُى...
لقيت شُوّية وَرَق قديم...
وصَوُر وكرُوت تليفونات...
قُلت أكلم مرَاتى...
افتكرت إنها خدت الدّوا...
ونَاَمت من تلات ساعات....
قُلت أكلم أخُويا....
افتكرت إنه طلعِ مَعَاش مُبكّر...
وكَاَره تاريخُه...
ومركّز فالتّأمينات..
قلت أكلم خَالىِ....
افتكرت إنه غتت غَتَاتَة...
ومعايا أنَا بالذّات...
قلت أكلَم خالتَى...
قُلت ياوَاد..
دى كانت خالتي وخالتك...
واتفرقّت الخالات...
قلت أكّلم صاحبى صلاح....
افتكرت إنه سافر العراقُ....
وفى إحتمال يكون مات....
قُلت اعمل دماغ...
بسّ معرَفش حدبتاع مُخدَّرات...
قُلت أمشى فمظَاهرة...
لقيت العساكرراجعين...
قالولي شطبنا علَي كل الُمظاهرات...
قُلت اتصل بالسّادة المسئُولين...
هايتّهموني بإزعاج السُّلطات...
قُلت ياربّ...
هُو أناإيه...
وليه...
ونسيت إيه...
وقطر إيه اللّى فات....
اَلَلًه يرحَمَك بقَى يَابَا...
والفاتحة عَلَى كُل الأموات....





====================


على باب السفارة

لمحت ابليس و ف ايده استمارة
..بقول له على فين...
قاللي بص
..يا هجره يا اعارة
..يا عم زهقت كفرت
..الاقيش معاك سيجارة
..انا انتهيت خلاص
..لا نافع وسواس ولا خناس
..ولا ليا عيش وسط الناس
دي عالم مجرمين
..عندكوا فائض ف الفساد
..في كل البلاد
..ومش محتاجين شياطين
..مليش عيش ف البلد دي
....بقالي سنين عاطل
...و انتوا بتعرفوا
..تقلبوا الحق باطل
..و تسلكوا القاتل
..و تمشوا ف جنازة المقتول
..ومفيش مشاكل
..يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب
...و أقول للحرامي كفايه بقى توب
..انت هاتعمل كل الذنوب لوحدك
...و أنا ابليس
أشتغل واعظ
..ولا كمساري ف اتوبيس
..يا عم ده انا زمان
..كنت استنى حد ينسى
يسمي
..وهو بياكل لقمته
..دلوقتي كل اكلكم ملوث
..و بصراحه الواحد خايف على صحته
...ده مفيش ضمير اساسا
..عشان اموته
..و كل واحد بمزاجه
..خربانه ذمته
...يا عم ده كل حاجه اتسرقت
..وكده الاجيال الجديده
..م الحراميه اتظلمت
..يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا
..خرجت ف مظاهره
..مع الناس اللي بتقول كفايه
...و برضه مفيش فايدة



========================







ضَيعّت شوية سنين كدة ...

بَحب من بعيد لبعيد...
والحكايةمقّضيّانى ...
ومبسوط وراضى وسعيد ...
أفرح بأى حَاجة ...
واستنى هدُومالعيد ...
وبَعدين ضَيعّت شوية سنين ...
نفسى أبقى أشطر واحد فىالكيميا ...
مع أنى مش فاهم ميدان الجيزة ...
والحياة رغمقسوتها ...
شايفها لذيذة ...
وضيعت شوية سنينبقى ...
نفسى أعدَّى اختبارات الكورة ...
فى النادىالأهلى ...
واشتغل فى وكالة ناسا ...
وابقى واحد من العلماءالمهمين ...
وبعدين ضيعّت شوية سنين ...
منتهى أملى كرسىفاضى ...
فى أُتُوبيس تلات خَمسات ...
عين الصيرة أمالمصريين ...
وضيعّت شوية سنين ...
عايز أفهم الفرق ...
بين النّكسةوالهزيمة ...
والاحترام وقلة القيمة ...
وأبقى نجم سيما ...
مالمشهورين ...
وبعدين ضيعت شوية سنين ...
واقف عند نظريةالمؤامرة ...
لـا عارف اعيش ف الزمالك ...
ولا راضى أعيش فىغمرة ...
ومش عارف لية الحشيش ممنوع ...
مدام مصرحينبالخمرة ...
وياترى بقى أتجوز ...
واحدة بيضة ولاسمرة ...
ولا اسأل فيها ...
رجال الفتوى والدين ...
وضيّعت شويةسنين ...
مركز ف السّيراميك ...
والبيبان والشبابيك ...
وألوانالحيطان ...
وده بيج وده سن فيل ...
والموضة الأصفر ...
وقشرالموزة ...
وضيعّت شوية سنين ...
لا انا بحر ولا نيل ...
حاجة كدة بعيدعنك ...
ملهاش عُوزة ...
ولمّا بقيت كاموخمسين ...
لقيتنى لسّه ...
بَحَب من بعيدلبعيد ...
وبرضُه مش فاهم ...

مِيدان الجيزة






================



امبارح



مش أنا امبارح


رحت من بيتنا في السيدة


للشغل في حلون


في سبع دقايق


لا شوفت حدزعلان


ولا حد متضايق


والورد إنسان


والنخل متعايق


والناس جميلة مؤدبة


والجو رايق


والدنيا ماشية لوحدها


ولا حد سايق


ومش انا


امبارح برضه


رجعت من الشغل في حلوان


لبيتنا في السيدة


في خمس دقايق


لا حاسس بغربة


ولا شايف غريب


وقلبي

عندليب


كروان فرحان


شايل ف قلبي وف جيوبي


الفرح أشكال وألوان


وزعت عالشوارع


والبيوت والجيران


وطلعت البيت


ضربت الجرس


فتحت مراتي وبالأحضان


والعيال كمان فرحانين


ناجحين وجايبين


الدرجات النهائية


من غير دروس خصوصية


قمنا رقصناوغنينا


واحتفلنا واتغدينا


فضلة خيرك


سمك واستاكوزا


وجمبري م الكبير


وحلينا ب مهلبية


وشربنا الشاي كمان


وفجأة


لقيتنى بردان


بصيت لقيت


الشباك مفتوح


ومفيش بطانية


ومراتي جنبي وزي ما هيه


لسة بتعاني من آلام المفاصل


وده اللي حاصل


والحمد لله


على كل شيء










===============


نــــــــــــاقص حته



....ناقص حته


....وكل ما أوزن


......ألاقي لسه


ناقص لي حته


أحط حته


تقل حته


وأجيب قميص


تضيع چاكته


وأعيش لي ساعة


يفوتني سته


وكل ما أوزن


ألاقي ناقص


أقول بناقص


لو هي حته


أتاري لسه


ولسه تاخد


سنين وحته


وحاجات تسيبني


وحاجات تاخدني


لحاجات تخبط


في كل حته


....وأقول ها نفرح


..ف يوم


..ها نفرح


ويوم مانفرح


علي الله


...يفضل في القلب حته



========



الضريبة
مش غريبة..
ندفع الأوجاع ضريبة..
قسمي الأحزان شرايح..
عبي دمعي ف الصفايح..
واسألي عمري الليرايح
المصيبة..
لسه شايلك ف العيون..
أجملحبيبة..
قولي كذبة..
حبي ليكي يبقي حسبة..
والأمانيوالهوا..
والشوق بنسبة..
وإنتيعزبة..
للي ماله فيكيحسبة..
المصيبة..
لسه شايلك ف العيون..
أجملحبيبة..
مين اللي قرر يقتل الحلم..
في عيون كل الطيور..
ليهتسلميني..
من طابور تاني لطابور..
قيدي البخور..
بركات جراحناالمزمنة..
كل الأماني الممكنة..
تبقي يادوبك دمعتين..
فوقصورة باهتة ملونة..
سايبة الجراح ليه تهدني..
إيه فيكي تانييشدني..
ده أنا اللي حبي عززك..
وإنتي اللي عشقك ذلني..
لسهيا حلوة بتسألي..
بتحبني؟!..
نفسي اشتري..
شبرين في حضنكوارتوي..
فكرك مسافر أغتني..
خدي اللي حيلتي...
الهدمتينوالقرشينات..
بس استري عرض البنات..
لو حسينا علي دمنا..
فيقلوبنا مات..
لو بكره فات..
وإحنا بياكلنا السكات..
كلالأماني الممكنة..
تبقي يا دوبك..
دمعتين..
فوق صورة باهتةملونة


=========

معرفـــــش ليـــــه


معرفش ليه
تنّحت للدنيا كده
فجأة لقيتني مسكون بالملل
لا عندي رغبةفي البكا
ولا في الكلام
ولا عارف أنام
ولا حتى بسأل إيه دهإيه
و أخرتها إيه
و إيه العمل
و أخاف أقول لأي حد
أحسنيقوم يقلبها جد
حد صاحبي ينزعج
يمد إيده في قلبه من بابالكرم
عشان يشاركني الألم
أو يستلفلي من لئيم حبّة أمل
حالةكده
معرفش إيه
حالة كده ملهاش معالم
ساعات تزورني فيالربيع
في الحر
و في عز الشتا
و تجيب حاجات لا فيها روحولاميتة
لكني برجع منّها بعد السكات
فاهم شوية في اللي فات
حاسس قوي بحزن الصحاب
محظوظ أنا
ساعات أشاور ينفتحلي ألف باب
لكنّي بغلط في الحساب

معرفش ليه

ليست هناك تعليقات: